Case Study Design Thinking Eventy

Brzydkie słowo na „K” vs. Fashion Design Thinking

Wyobraź sobie świat, w którym otaczają Cię wyłącznie wartościowe i użyteczne przedmioty. W którym ubrania są jak skrojone na miarę, a akcesoria stanowią ich doskonałe, praktyczne uzupełnienie. Całość (a jakże!) stworzona w duchu zrównoważonego handlu i maksymalnego poszanowania dla materiału. Niemożliwe? No to posłuchaj…

Fashion Design – kiedyś to było!

Cofnijmy się o kilka stuleci, do świata ówczesnej „branży” modowej. Co zobaczymy? Krawcowe, które wykonywały indywidualne zlecenia w odpowiedzi na konkretne potrzeby klienta. Bal u hrabiny? Wyścigi konne? Żaden problem, wspólnie zastanowimy się, co jest potrzebne i zaprojektuję coś odpowiedniego! A później następował długi czas oczekiwania – na sprowadzenie trudno dostępnych materiałów, liczne przymiarki, ręczne szycie detali.

Efekt? Świetna jakość. Doskonałe dopasowanie. Wyjątkowość.

Nowe czasy – nowe realia

Dzisiaj wygląda to „nieco” inaczej. Nie tylko mamy łatwy dostęp do najróżniejszych materiałów i tańszą (często zagraniczną) produkcję. Mamy praktycznie nieograniczony dostęp do masy ubrań!

I tu pojawia się brzydkie słowo na „k”… Konsumpcjonizm, który echem odbił się na jakości wytwarzanej odzieży i akcesoriów.

Czy zdażyło Ci się kupić kiedyś krzywo pozszywany podkoszulek?
Czy pamiętasz jak nowa bluzka okazała się sztuczną, nieoddychającą skorupą? Mimo to kupujemy kolejne, łatwo dostępne ubrania. Szafy pękają, a my kupujemy dalej. Bez emocji. Co więcej, wszyscy zaczynamy wyglądać tak samo…

Ten obraz branży modowej nie wygląda najlepiej, prawda? Na szczęście coraz więcej osób chce to zmienić!

Pora na Fashion Design Thinking!

I tu z pomocą przychodzi właśnie Design Thinking (inaczej zwany też myśleniem projektowym). To metoda, z której coraz częściej korzystają nie tylko amerykańskie start-upy, ale również ludzie z branży modowej. Fashion Design Thinking inspiruje projektantów i techników mody do tworzenia kreatywnych, znaczących i trwałych rozwiązań. A wszystko w odpowiedzi na realne (!) potrzeby ludzi.

Wyzwania, czyli przejdźmy do konkretów

Co to oznacza w praktyce? Pamiętasz pewnie z artykułu o etapach Design Thinking, że projektant w fazie syntezy musi postawić przed sobą wyzwanie. Poniżej przykładowe zagadnienia dotyczące mody i jej wykorzystania, które rozwiązano w oparciu o myślenie projektowe.

Wyzwanie 1: Co zrobić ze starymi, ale nadal dobrej jakości ubraniami?
Rozwiązanie: Eileen Fisher Tiny Factory. Projektantka wprowadziła nowy rodzaj swoich sklepów, do którego oddać można stare, ale nadal dobrej jakości ubrania z metką marki. Jeśli w produkcie pojawiła się dziura lub po prostu znudził się właścicielowi, projektanci zatrudnieni w Tiny Factory tworzą z niego zupełnie nowy projekt. Efekty? Ponowne wykorzystanie surowca, nadanie ubraniom drugiego życia, pobudzenie kreatywności projektantów.

Wyzwanie 2: Jak zapewnić codzienne, komfortowe ubrania aktywnym profesjonalistom?
Rozwiązanie: „Techniczny” kaszmir marki Kit and Ace. W odpowiedzi na potrzeby klientów, którzy pracują w wielkich miastach i chętnie korzystają z rowerów w codziennym transporcie, marka wprowadziła na rynek ubrania z nowego materiału. Korzystając z nowych technologii, produkują tkaninę z kaszmiru lub bawełny, ale tkaną w nowy, innowacyjny sposób. Dzięki temu materiały świetnie dopasowują się do ciała, nie mną się, a przy tym pozostają oddychające i wygodne. To doskonałe połączenie swobody, potrzebnej przy jeździe na rowerze z eleganckim, biznesowym stylem.

Wyzwanie 3: … uzupełnij o dowolny, nurtujący Cię temat!

Design Thinking możemy wykorzystać również na naszym małym poletku! Jak? Na przykład podczas:
– tworzenia własnej marki odzieżowej,
– projektowania nowego produktu,
– planowania sesji zdjęciowej,
– organizacji otwarcia butiku,
– projektowania prezentu dla znajomego.

Ciekawe te nasze czasy!

Nigdy wcześniej różnorodne materiały nie były tak łatwo dostępne, a technologia nie wspierała tak bardzo wszystkich dziedzin życia. Od dawna ludzie nie cenili dobrej jakości tak bardzo jak teraz, a doświadczenia nigdy wcześniej nie były ważniejsze od rzeczy.

Żyjemy w niezwykłych czasach. Wystarczy odrobina uważności i intencjonalność działania. Kilka kreatywnych narzędzi i pobudzenie twórczej odwagi.

Wiesz, co to oznacza? Że każdy z nas może mieć wpływ na otaczający nas świat, bo dokonywanie ważnych zmian nigdy wcześniej nie było tak proste!

 


 

Jeśli działasz w branży modowej – dołącz do projektantów, którzy zmieniają wybiegi i świat mody! Weź udział w praktycznych warsztatach Fashion Design Thinking w Krakowie i na konkretnym przykładzie poznaj proces i pomocne narzędzia. Więcej informacji na stronie wydarzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *