Design Thinking

Design Thinking – mindset zmieniający świat

Wiesz już, że Design Thinking to metoda kreatywnego poszukiwania rozwiązań. Składa się z kilku etapów, ale… zanim opowiem Ci o całym procesie, zajmiemy się tym, co w Design Thinking jest najważniejsze. Zaczniemy od odpowiedniego nastawienia.

Człowiek w centrum designu

Już w samej definicji Design Thinking mamy informację, że to projektowanie, w centrum którego znajduje się człowiek, który ma swoje nierozwiązane problemy lub niezaspokojne potrzeby. Człowiek, który jest bohaterem naszej historii, bo to dla niego tworzymy rozwiązanie.

To co istotne, ale też bardzo trudne, to zmiana perspektywy. To przejście z „mnie się wydaje” na „dowiedzmy się, jak jest naprawdę”. Projektując dla konkretnej osoby (grupy, mniejszości), musimy opuścić wygodne biuro i jeszcze wygodniejsze gdybania, po to by… naprawdę poznać naszego odbiorcę. W miejscu, w którym żyje, w którym pracuje. Wtopić się w środowisko, by „wejść w buty” klienta i tworzyć rozwiązania, których realnie potrzebuje.

W różnorodności siła

Prawdziwa magia Design Thinking dzieje się w grupie. Zbierając zespół, w którym każdy pochodzi z innego działu i ma własną specjalizację, zyskujesz niezwykła wartość w projekcie – różne perspektywy. Dzięki temu:

  • zwracacie uwagę na wiele aspektów problemu – analizując go od strony technicznej, biznesowej, marketingowej itd.,
  • generujecie więcej pomysłów na rozwiązania – bazując na różnych doświadczeniach i wzajemnych inspiracjach,
  • szybciej sprawdzacie możliwość realizacji pomysłów – mając w zespole ekspertów, od razu wyjaśniacie wszystkie wątpliwości.

Tylko pomyśl, o ile efektywniej można opracować kampanię reklamową, szukając rozwiązania jednocześnie z programistą, analitykiem, handlowcem, grafikiem… niż werbując do tematu jedynie dział marketingu.

Działamy zamiast rozmyślać

Macie pomysł na rozwiązanie? Świetnie, to działamy! … Zaskoczony, że tak szybko, prawda? A co z ze spotkaniem, omawiającym spotkanie, omawiające pomysł?

No właśnie, kolejną zasadą Design Thinking jest działanie ponad rozmyślaniem. Masz pomysł – zrób wstępny zarys i przetestuj. Działaj! Biorąc się realnie do pracy, możesz szybciej zbierać pierwsze opinie i wnioski, nie tracąc czasu i energii na gdybanie, z którego niewiele wynika.

Doświadczanie zamiast słuchania

Prezentując rozwiązanie w Design Thinking, staramy się mniej mowić, więcej pokazywać.

Zamiast długich opowieści o nowych funkcjonalnościach produktu, daj do ręki styropianowy prototyp. Zamiast opowiadać o wystroju idealnego sklepu – pokaż papierową makietę. Wizualizuj swoje pomysły! Dzięki temu tworzymy realne doświadczenia i pomagamy odbiorcy naprawdę poczuć rozwiązanie. A co za tym idzie – szybciej dostajemy wartościowy feedback!

Ciągłe doskonalenie

Zbieranie sugestii i poszukiwanie efektywnych sposobów działania, nieustanna ciekawość i poszerzanie wiedzy o klientach – to wszystko przekłada się na kolejne wersje naszego rozwiązania i ciągłą pracę nad nim. Otwartość na nowości technologiczne i opinie użytkowników sprawiają, że realizowane w procesie pomysły są stale udoskonalane.

 

Metoda Design Thinking to ciągłe poszukiwanie najlepszych, nieznanych jeszcze rozwiązań. Żeby w pełni wykorzystać możliwości jakie daje – potrzebne jest odpowiedenie nastawienie. Ciągła ciekawość świata, towarzystwo ludzi gotowych na eksperymenty, kreatywna odwaga. To podejście, którego można się nauczyć i stopniowo wdrażać w swoim środowisku pracy.

Chcesz zmieniać świat wokół siebie przy pomocy Design Thinking? Świetnie! W kolejnych artykułach podpowiem Ci jak to zrobić!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *