Design Thinking Narzędzia

A dlaczego… w Design Thinking warto pytać?

Projektując nowe rozwiązania, często skupiamy się na szybkich odpowiedziach i pierwszych pomysłach, które przyjdą nam do głowy. A gdyby tak wydłużyć nieco czas zbierania informacji i zadać przy okazji kilka szczegółowych pytań? Pamiętaj, że pytania są wyrazem naszej ciekawości, a ciekawość to pierwszy stopień do… dobrego projektowania!

Zaczęło się od „Dlaczego…”

Jako kilkuletnia dziewczynka uwielbiałam pytać rodziców „Dlaczego?”. W końcu świat wokół był taki ciekawy! Mam w pamięci wspomnienia wspólnych spacerów i rozmów w stylu:

Ja: Mamo, a dlaczego (mrówki są małe/ trawa zielona/ tata taki wysoki/ ….)?

Mama: Dlatego, że… (tu padała prosta odpowiedź)

Ja: Mamo, a dlaczego (powtórzenie maminej odpowiedzi)….?

I tak kilka rund, po których dochodziłyśmy do bardzo szczegółowych odpowiedzi, których na początku z nie spodziewało się ani kilkuletnie dziecko, ani… sama Mama.

Wtedy była to tylko niewinna zabawa, która pozwalała odkrywać świat (a jednocześnie nieco droczyć się z powoli niecierpliwiącą się Mamą). Po latach staram się na nowo pobudzać swoją dziecięcą ciekawość i możliwie często korzystać z takich pytań.

Pytania szczegółowe w pracy projektanta

To właśnie dzięki pytaniom szczegółowym (ang. WH questions) pogłębiamy nasza wiedzę o problemie, grupie docelowej, potrzebach naszych odbiorców. To dzięki nim odkrywamy nie tylko prawa natury i twarde dane, ale też emocje, pragnienia, motywacje ludzi. A to w pracy projektowej niesamowicie ważne!

Ale przejdźmy do konkretów – co kryje się pod pojęciem pytań szczegółowych i w których fazach projektowania możemy je wykorzystać?

Pytania szczegółowe to:

  1. Dlaczego? (Why?) np. Dlaczego userzy zachowują się na naszej stronie w taki sposób?Dlaczego rozwiązanie tego problemu jest dla naszej firmy ważne?
  2. Kto? (Who?) np. Kto może być zainteresowany naszym rozwiązaniem?Kto jeszcze jest zaangażowany w proces?
  3. Co? (What?) np. Co powinniśmy wiedzieć przed rozpoczęciem projektu?Co motywuje naszego Klienta do podjecia akcji w aplikajci?
  4. Gdzie? (Where?) np. Gdzie użytkownicy najchętniej korzystają z naszego produktu?Gdzie w procesie pojawia się problem?
  5. Kiedy? (When?) np. Kiedy powinniśmy rozpocząć projekt? Kiedy użytkownicy potrzebują naszej aplikacji najbardziej?
  6. Jak? (How?) np. Jak moglibyśmy rozwiązać ten problem?Jak wykorzystać nasze rozwiązanie w innym środowisku?

Pytania w Design Thinikng

Pytania WH są szczególnie ważne w pierwszych fazach procesu projektowego. W Design Thinking mocno korzystamy z nich w pierwszym etapie – empatii – gdzie pomagają nam poszerzać wiedzę o odbiorcy, gromadzić konkretne informacje i odkrywać motywacje ludzi. Ale są przydatne również później, w fazie definiowania problemu, gdy zebrane dane wymagają usystematyzowania i analizy.

O pytaniach szczegółowych warto pamiętać również w fazie testów. To one pomogą skonkretyzować ten etap i skupić się na wybranym aspekcie naszego prototypu. Przed spotkaniem z testerami, warto odpowiedziec sobie na pytania:

  • Kto jest moim testerem?
  • Co chce sprawdzić podczas testów?
  • Gdzie przeprowadzę test?

Co ciekawe, pytania mogą też pobudzać nasza kreatywność! Prowadząc warsztaty, podczas burzy mózgów często staram się zadawać pytania, które w jakiś sposób zmieniają perspektywę i zmuszają uczestników do poszukiwania rozwiązań w zupełnie innym kontekście.

Np. Jak wyglądałoby to rozwiązanie, gdyby… projektowały je kilkuletnie dzieci?

Co moglibyśmy zmienić, gdyby nie ograniczały nas ramy budżetu?

Jaką inną technologię moglibyśmy wykorzystać, żeby wytworzyć ten produkt?

Uwalniając się od ram (które często podświadomie sobie narzucamy!) dajemy przestrzeń dla zupełnie nowych pomysłów, które mogą stanowić bazę do finalnego rozwiązania.

 

Dlatego warto pamietać, że praca projektanta nie zaczyna się od szukania odpowiedzi i projektowania rozwiązań. Zaczyna się znacznie wcześniej – od zadawania właściwych pytań.

Podobał Ci się ten artykuł? A… DLACZEGO?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *